UTMANING
Plantskolan med över 30000 artiklar i sitt sortiment, får varje vecka listor från leverantörer i varierande format – Excel, pdf och fritext. Inköpare och säljare lägger mycket tid på att manuellt bearbeta dessa listor för att hitta rätt produkter och leverantörer. Det gör processen både tidskrävande och felkänslig och riskerar att förbise bästa pris eller sortiment.
LÖSNING
QCM samarbetar i ett pågående projekt med plantskolan för att förenkla och automatisera arbetet. Genom att kartlägga arbetsflöden och analysera användarnas behov utvecklas en AI-driven prototyp som läser, tolkar och matchar leverantörernas artikelregister mot plantskolans eget. Systemet föreslår matchningar som användarna kan bekräfta eller korrigera och över tid blir AI:n smartare.
RESULTAT
Första testerna visar redan att AI kan känna igen stavningsvarianter, synonymer och storleksmatchningar mellan artiklar. Tidskrävande manuella moment förkortas kraftigt – från timmar till minuter – och medarbetarna uppskattar den direkta nytta systemet kan ge till ”mer tid för kunddialog och planering”.
FRAMÅTBLICK
Nästa steg är att utveckla en fullständig lösning där AI automatiskt skapar sälj- och kundlistor baserat på leverantörers uppdateringar. Ambitionen är även att göra hanteringen av kundförfrågningar smidigare, så att säljare snabbt kan matcha behov med rätt produkter och leverantörer.
I arbetet ingår att analysera och formulera underlag för framtida kravställning på ERP-systemet. Målet är att utveckla ett bättre arbetssätt för medarbetarna och öka effektiviteten – samtidigt som lösningen kan bli en branschmodell.