Effektivare utveckling hos Fingerprints

Fingerprint Cards är ett svenskt biometriföretag i världsklass, vars lösningar för fingeravtrycksigenkänning används miljarder gånger varje dag. För att möta ökade krav på samarbete, kvalitet och effektivitet i utvecklingsarbetet inleddes ett samarbete med QCM.

UTMANING – ostrukturerade informationsflöden, manuellt arbete och silos
Företaget stod inför ett antal utmaningar i sin utvecklingsprocess, såsom ostrukturerade informationsflöden med fragmenterad dokumentation och kommunikation. Man var i hög grad beroende av manuella arbetsmetoder, särskilt Excel, vilket skapade risker för fel och ineffektivitet. Hård- och mjukvaruteamen arbetade till stor del i silos, med begränsad samverkan. Detta ledde till otydliga kravställningar, bristande helhetssyn och lägre utvecklingstakt. Bristande processöversikt och ägarskap försvårade styrning, kvalitetssäkring och förbättringsarbete på organisationsnivå.

LÖSNING – genomlysning, tydlighet, struktur och nytt arbetssätt
QCM hjälpte Fingerprints att hitta vägen framåt för bättre samarbete, effektivare utveckling och strukturerad information, genom att vi tillsammans:

  • tydliggjorde vision och strategi för integrerad utveckling och informationshantering
  • genomförde en grundlig nuläges- och gap-analys för att identifiera skillnader mellan nuvarande och önskat läge (”as-is” vs. ”to-be”)
  • kartlade informationsflöden mellan människor, system och processer för att identifiera prioriterade förbättringsområden
  • satte strukturen för förändringsarbetet/change management genom tvärfunktionella workshops för att skapa medvetenhet, engagemang och kunskap samt utnämning av champions och arbetsgrupper för att driva förändringen i organisationen
  • utvecklade och införde en standard för informationshantering
  • införde nya arbetssätt och implementerade ett PLM-system (Product Lifecycle Management) som stödjer både produktrelaterad och icke-produktrelaterad dokumentation i linje med affärsprocesserna

RESULTAT – förbättrat samarbete, bättre effektivitet och kvalitet
Resultatet blev ett förbättrat samarbete mellan hård- och mjukvaruteamen genom gemensam dokumentation och delat processägarskap. Ett transparent och skalbart utvecklingssätt möjliggör nu snabbare beslutsfattande och spårbarhet inom FoU. Implementation av det nya PLM-systemet ger också minskat beroende av manuella verktyg, vilket har ökat effektiviteten och förbättrat kvaliteten i informationshanteringen. En fungerande standard för informationshantering som är etablerad i organisationen, stödjer också fortsatt tillväxt och tvärfunktionell samverkan.