AB Höganäshem är ett kommunalägt bostadsbolag som äger och förvaltar cirka 1 400 hyreslägenheter i Höganäs, Jonstorp och Östra Lerberget. Som bolag med många intressenter – från kommunledning till hyresgäster – behöver verksamheten balansera politiska beslut, kommunala mål och invånarnas behov i en föränderlig omvärld.
UTMANING – komplexitet ger otydlig styrning
Redan 2019 identifierade Höganäshems VD behovet av en tydligare och mer flexibel styrmodell för att stärka samspelet mellan bolagets fem verksamhetsområden. Målet var att synliggöra beroenden, öka transparens och möjliggöra snabbare omställning i takt med förändrade krav och förväntningar.
QCM fick uppdraget att tillsammans med ledningsgruppen ta fram en ny styrmodell som integrerades med en parallellt framtagen affärsplan. Resultatet blev en modell som tydliggjorde samband mellan strategiska, taktiska och operativa nivåer – en struktur som la grunden för ett mer sammanhållet och proaktivt arbetssätt.
När det tre år senare var dags för en ny affärsplan såg ledningen en ny möjlighet att utveckla styrningen vidare med ett tydligare kundperspektiv. Man ville gå från ett internt synsätt till ett mer utifrån-och-in-perspektiv, där kundens behov och upplevelse skulle få styra planering och prioritering
LÖSNING – visualiserad styrmodell med kunden i fokus
QCM fick återigen förtroendet att facilitera utvecklingen av styrmodellen – denna gång med fokus på kundresan och kundupplevelsen. För att inte tappa ägarperspektivet och det viktiga uppdraget att äga och förvalta fastigheterblev lösningen en modell med två visualiserade ”hjul”
- Kundhjulet – visualiserar kundens resa, från första kontakt till avslutat boende
- Fastighetshjulet – visualiserar fastighetens livscykel, från strategisk planering och byggprojekt till avveckling av fastigheter
Tillsammans med ledningsgruppen mappade vi verksamhetsområden till de båda hjulen för att tydliggöra sambandet mellan vad kunden upplever och hur bolaget styr, planerar, genomför och följer upp sitt arbete. För att skapa förankring och relevans involverades medarbetarna i arbetet med att fylla modellen med innehåll.
RESULTAT – en levande styrmodell som driver kundvärde
Höganäshem har nu en dynamisk styrmodell med ett tydligt utifrån-och-in-fokus. Kund- och fastighetshjulet har blivit centrala perspektiv i planering och styrning och visualiseringen tydliggör den direkta kopplingen mellan verksamhetens arbete och kundens upplevelse.
Nu några år senare har Höganäshem kopplat på en enkel, lättillgänglig och lättreviderad uppföljningsmodell och har på så sätt fått en helhet och en styrmodell som är ett gemensamt verktyg för verksamheten i stället för ett dokument som lätt glöms bort.
Det var lång ifrån självklart och det krävdes både mod och en del diskussion i styrelsen, men jag är tacksam att vi vågade ta steget bort från en traditionell styrmodell till ett helt nytt tänk. Allt vi gör på Höganäshem utgår från våra två huvudintressenter – våra kunder och våra ägare . Den nya styrmodellen gör det både tydligt och enkelt att kommunicera detta, såväl internt som externt. Där har jag Therese att tacka för att hon utmanar, lyssnar in och hjälper oss att hitta nya vägar framåt” säger Jesper Månsson, VD på Höganäshem.